Är det samhällets övergripande mål eller de ekonomiska kraven på Sjöfartsverket som ska vara styrande för myndighetens verksamhet? Den frågan till statsminister Stefan Löfven ställer Jernkontoret och Svensk Sjöfart i en gemensam debattartikel i Dagens Industri.
En anledning till frågan är att Sjöfartsverket, som till stor del finansieras av avgifter från sjöfarten, av ekonomiska skäl tvingas höja farledsavgifterna vilket leder till dyrare sjötransporter, samtidigt som det av miljö- och klimatskäl finns en politisk ambition att alltmer gods ska föras över från lastbil till sjön. En fördel med sjöfarten är nämligen förmågan att transportera stora volymer av passagerare och gods med låg klimatpåverkan per transporterad enhet.
Jernkontoret och Svensk Sjöfart skriver: Statsminister Stefan Löfven har påtalat i regeringsförklaringar och vid många andra tillfällen att vi måste göra mer för att föra över mer transporter till järnväg och sjöfart.
Det är nu hög tid att statsministern berättar mer konkret om hur det politiska verktyget Sjöfartsverket och dess ekonomiska förutsättningar ska kunna bidra till detta. Vilket av målen är överordnat? De samhällspolitiska klimat- och miljömålen eller affärsverkets ekonomiska kravbild?