Är det samhällets övergripande mål eller de ekonomiska kraven på
Sjöfartsverket som ska vara styrande för myndighetens verksamhet? Den frågan
till statsminister Stefan Löfven ställer Jernkontoret och Svensk Sjöfart i en
gemensam debattartikel i Dagens Industri.
En anledning till frågan är att Sjöfartsverket, som till stor del
finansieras av avgifter från sjöfarten, av ekonomiska skäl tvingas höja
farledsavgifterna vilket leder till dyrare sjötransporter, samtidigt som det av
miljö- och klimatskäl finns en politisk ambition att alltmer gods ska föras
över från lastbil till sjön. En fördel med sjöfarten är nämligen förmågan att
transportera stora volymer av passagerare och gods med låg klimatpåverkan per
transporterad enhet.
Jernkontoret och Svensk Sjöfart skriver:
Statsminister Stefan Löfven har påtalat i regeringsförklaringar och vid många
andra tillfällen att vi måste göra mer för att föra över mer transporter till
järnväg och sjöfart.
Det är nu hög tid att statsministern
berättar mer konkret om hur det politiska verktyget Sjöfartsverket och dess
ekonomiska förutsättningar ska kunna bidra till detta. Vilket av målen är
överordnat? De samhällspolitiska klimat- och miljömålen eller affärsverkets
ekonomiska kravbild?