Hur kan man i efterhand åstadkomma
samverkan mellan stålbalkar och betongfarbana i broar som ursprungligen
konstruerats och byggts utan sådan samverkan? Och hur ska den modelleras?
Detta ämne avhandlade Simon Stahlin i sitt
examensarbete vid civilingenjörsprogrammet väg- och vattenbyggnad, Luleå
tekniska universitet, och han gjorde det så bra att han belönades med pris och
stipendium för bästa examensarbete inom stålbyggnad 2019 vid Stålbyggnadsdagen
i början av november. I sin motivering skriver juryn bland annat att Simon
Stahlin tagit sig an ett utomordentligt svårt tekniskt problem och gått iland
med det.
- Jag tycker examensarbetet har varit
oerhört intressant och utmanande. Att få ta emot pris för bästa examensarbete
inom stålbyggnad 2019 är för mig mycket stort och helt klart en merit att ta
med sig vidare, säger Simon Stahlin som idag arbetar för konsultbolaget Svensk
Industriteknik med kunder som LKAB, SSAB, Kaunis Iron och SCA.
Juryns motivering i sin helhet:
”Examensarbetet behandlar hur man i
efterhand kan åstadkomma samverkan mellan stålbalkar och betongfarbana i broar
som ursprungligen konstruerats och uppförts utan samverkan mellan dessa delar,
och hur detta kan modelleras. Rapporten studerar ett fall där samverkan
åstadkommes genom efterinstallation av skjuvförbindare av så kallade spring
coils. Dessa har fördelen att de är enkla att montera men till priset av en
olinjär skjuvstyvhet.
Rapporten omfattar bl.a. en finit elementsimulering
av en typisk bro med några inslag som är långt utöver det vanliga. För det
första modelleras betongfarbanan med beaktande av både längsarmering och
tvärarmering. Därutöver används en kombinerad plasticitets- och skademodell som
konstitutiv modell för betongen.
Att modellera betong i FE-analyser är normalt svårt även med betydligt mindre avancerade konstitutiva modeller. Slutligen modelleras samverkan mellan stål och betong med olinjära fjädrar vars egenskaper bestämts via skjuvprovningar av spring coils. Författaren har tagit sig an ett utomordentligt svårt tekniskt problem och har gått iland med det. För det belönas han med Stålbyggnadsinstitutets pris för bästa examensarbete 2019.”