Gruvnäringen i Sverige startar initiativet Den Svenska Gruvan, som ska fungera som en gemensam röst direkt till allmänheten. Under tre år ska Den Svenska Gruvan tydliggöra den roll metaller och mineral har för våra moderna samt hållbara liv, meddelar Svemin.
Opinionsundersökningar visar att det finns en osäkerhet bland allmänheten om det verkligen är bra att utveckla gruvnäringen i Sverige, samtidigt som samma undersökningar även visar att man inte vill vara beroende av metaller som produceras i mindre reglerade länder.
Emma Härdmark, kommunikationschef på Svemin, säger i en kommentar att det finns en inneboende komplexitet i frågorna men att undersökningarna också visar att ju mer man känner till om gruvbranschen desto mer positivt inställd är man.
Branschen kommer att lansera en kampanj i form av annonser i kollektivtrafiken och digital närvaro på nyhetssajter. Den Svenska Gruvan finansieras av Boliden, LKAB, Zinkgruvan Mining, ABB, Epiroc och Sandvik. Svemin kommer agera samordnare och projektleder arbetet.