Trafikverket genomför tester, tillsammans med LKAB och Bane Nor, på Malmbanan och Ofotbanen på norska sidan för att möjliggöra tyngre transporter i framtiden. Tonnaget på malmvagnarna höjs från 30 till 31 tons axellast.
Genom att förstärka banan kan mer gods transporteras utan att antalet tåg ökar. Ambitionen är att kunna köra tåg med en axellast på 32,5 ton på hela Malmbanan.
LKAB transporterade 2020 över 34 miljoner ton på Malmbanan, huvudsakligen järnmalm från gruvorna i Malmfälten till hamnar och kunder i Luleå och Narvik. Gruvbolaget vill nu öka produktionen än mer, och med sådana stora volymer blir även några procents ökning av kapaciteten betydelsefull.
– Genom att den maximala axellasten ökar kan vi teoretiskt lasta tågen fyra procent mer. På sikt ska axellasten ökas så vi kan lasta tio procent mer, utan att köra fler tåg. Vi planerar dessutom för en ännu större produktion som kommer att kräva dubbelspår, säger Jan Lundgren, logistikchef på LKAB och vd för LKAB Malmtrafik.
Källa: LKAB.