Elektrifiering medför en snabb omställning inom industrin. I HeatDrive, ett nytt projekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, så satsas nu över åtta miljoner kronor på att möta de utmaningar detta innebär.
Ett exempel på en utmaning är att elektrifiera fjärrtransporter, vilket kräver kompakta, lätta och högeffektiva drivlinor för att skapa plats för batterier och samtidigt hålla mängden till ett minimum.
– Projektets mål är att utveckla laboratorie metodik för att kontrollerat testa och kartlägga de skademekanismer som accentueras när antalet lastcykler förväntas öka vid övergång till kompakta, lätta och högeffektiva drivlinor för eldrift, säger Albin Stormvinter, forskare på Rise och projektledare för HeatDrive.
I HeatDrive deltar bland annat Ovako, Volvo Lastvagnar, Scania, SKF och Epiroc. Projektet har en total budget på 8,72 miljoner kronor varav 3,9 miljoner kronor kommer från statliga Vinnova.
Källa: Metalliska material.