Sleipner har uppdaterat hela sin DB (drill and bulldozer)-produktfamilj under förra året och presenterar två nya smalare modeller av bolagets maskintransportör för användning i gruvor. De nya modellerna DB80 och DB130 har en maximal nyttolast på 80 respektive 130 ton, och båda är utrustade med Sleipners patenterade lastramper. Den nya produktfamiljen fick ett ytterst positivt mottagande även före den officiella lanseringen, och de första beställningarna har redan levererats till Finland och Afrika i slutet av 2021.
- Våra nya modeller har konstruerats som svar på respons från våra kunder. Till exempel erbjöd vi tidigare en modell på 120 ton, men kunderna efterfrågade en smalare version. Följaktligen är vår nya DB130-modell under tio meter bred och den mindre DB80-modellen är lite över åtta meter bred, trots detta utlovas aningen högre nyttolast, säger Teijo Höylä, produktchef vid Sleipner.
- De nya modellerna har också fullständig fjärrkontroll och telemetri. Data kan samlas in automatiskt från maskinerna, vilket ger oss möjligheten att snabbt svara på eventuella fel på distans, och till och med utföra uppdateringar av programvara. Det är inte längre nödvändigt att flyga hela vägen till Afrika för att utreda minsta lilla fel,” påpekar Höylä.
En annan ny funktion på de nya modellerna är den patenterade lastrampen som följer markytan. Lösningen minskar service- och underhållskostnaderna jämfört med traditionella modeller och minimerar belastningen på lastramperna under lastning.
Sett uppifrån är de modulära flakytorna på de två nya modellerna till stor del likadana – de största skillnaderna är nyttolastkapaciteten och bredden. Den avgörande faktorn när man väljer mellan de två modellerna är typen av schaktmaskin som de kommer att användas med. DB80-modellen kan transportera schaktmaskiner upp till D10T/D375 och DB130-modellen upp till D11T/D475.