Trafikverket ska sänka den tillåtna axellasten på järnvägen mellan Gällivare och Råtsi utanför Kiruna från 30 till 25 ton på grund av sprickor i och slitage av rälsen. Det innebär att LKAB måste minska lasterna i de malmtåg som går på sträckan med cirka 20 procent.
– Det här är mycket oroande, Malmbanan är vår Suezkanal. Fungerande tågtransporter är avgörande för hela vår verksamhet och den stora omställning vi planerar, säger Niklas Johansson, direktör för kommunikation och klimat på LKAB.
På den berörda sträckan drabbades LKAB i november 2021 av en mycket omfattande urspårning med stora materiella skador. Rälsen på platsen var från 1982.
– Det är en katastrof att underhållet på banan är så eftersatt att man nu oplanerat tvingas till den här typen av akuta åtgärder. Vi hoppas verkligen det får de effekter som Trafikverket räknar med, så att de nu kan garantera säkerheten, säger Niklas Johansson. Källa: LKAB