Hittills har alla tunnelbanor i Stockholm byggts genom att tunnlarna sprängts ut och tätats med cement i borrade hål i berget. Men inriktningen för den fristående linjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö är att använda tunnelborrmaskin.
– Vi ser flera fördelar. Påverkan på omgivningen mindre med en tunnelborrmaskin, både hur långt vibrationer sprider sig och hur mycket vatten som läcker in när man bygger. Det är särskilt bra eftersom vi har några rätt krångliga passager att ta oss igenom. Vi vet att det finns en zon med svagt berg där vi ska under Mälaren och att Årstafältet består av lera, säger Johan Brantmark, chef för tunnelbanan till Älvsjö.
Tekniken innebär att en stor borr tar sig fram genom berget och samtidigt byggs en vattentät inklädnad i betong. Tunneln borras från den södra änden av den nya linjen till den norra. På det sättet behövs inte heller arbetstunnlar vid alla de nya stationerna, som på de sträckor som byggs just nu. Källa: Region Stockholm.