Jokkmokk Iron och Inlandsbanan AB ska tillsammans gå vidare med ett projekt för att rusta upp järnvägssträckan Arvidsjaur-Gällivare. Lösning skulle också öppna för möjligheten att nå en nordlig anslutning till Malmbanan i Gällivare och för en möjlig sydlig anslutning till Stambanan via Arvidsjaur-Jörn och hamnarna i Luleå, Piteå och Skellefteå.
-Vi menar allvar med den gröna omställningen och ser tåg som det huvudsakliga transportalternativet. En utbyggnad av järnvägsnätet är nödvändigt för att ta den norrländska gröna revolutionen i mål. Jag är glad att vi nu kan gå vidare med det här projektet tillsammans med Inlandsbanan och andra intressenter i regionen, säger Ulla Sandborgh, vd på Jokkmokk Iron.
Jokkmokk Iron fick i mars 2022 bearbetningskoncession för Kallak Norra och har ambitionen att öppna en hållbar gruva som på sikt bidrar med cirka 500 jobb till regionen.
-Att rusta upp Inlandsbanan är i sig inga svårigheter, men det krävs finansiering, säger Otto Nilsson, vd för Inlandsbanan AB. Källa: Jokkmokk Iron.