Vid en inspektion i fjol upptäcktes att stållinorna i LKABs skeppslastare i Luleå hamn var på väg att tjäna ut. Ett linbyte planerades in med företaget Certex, Täby som projektansvarig, vilket nu har slutförts med gott resultat.
Det här är andra gången vi har bytt vajer på skeppslastaren sedan 1996, vilket är ett långt tidsspann. Framöver kommer Certex att ge oss status genom löpande inspektioner och meddela när det är dags för service eller linbyte, säger Niclas Olersbacken, underhållsingenjör på LKAB.
En skeppslastare är ett ställbart transportband som kan ändra position och läge. När vajern dras in höjer sig lastaren. Allt eftersom malmen lastas tyngs båten ner. Att skeppslastaren är höj- och sänkbar gör att malmens fallhöjd kan justeras, och fartyget behöver inte halas – till skillnad från klassiska hamnkranar där lastningen sker en skopa i taget.
– Skeppslastaren är en av de viktigaste komponenterna i vår hamn. Med den sker en kontinuerlig ström av material och vi har total kontroll över var vi lägger materialet i båten, vilket är viktigt då det gäller att ha jämn last, säger Niclas Olersbacken.
Källa: Certex