Vad sker nu, vad har vi lärt oss och vad tar vi med oss. Det var frågorna på agendan när LKABs vd och koncernchef Jan Moström, Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana och BDXs vd Catrin Ingvarsson träffades i Kiruna förra veckan för att gå igenom igenom arbetet med återställningen av banan efter urspårningen i Vassijaure.
– Att hela banan stängs av i 40 - 50 dagar efter en olycka får inte hända igen, säger Jan Moström och konstaterar samtidigt att med ett dubbelspår hade trafiken varit i gång mer eller mindre direkt.
– Jag tror alla är överens om att dubbelspår är vad som krävs för att få en robust bana men här och nu fokuserar vi på vad som kan göras bättre med den bana vi har, säger Jan Moström.
Trafikverkets generaldirektör Robert Maiorana lyfter fram att dubbelspår måste prioriteras. Nyligen presenterade Trafikverket en plan för finansiering av projektet och bäddar nu för att kunna tidigarelägga byggstart.
Källa: LKAB