Boliden har ökat sina mineraltillgångar och mineralreserver vid flera av sina anläggningar under 2023. I Boliden-området ökade de totala mineralreserverna med tio procent, främst på grund av konverteringen av mineraltillgångar i Rävliden-mineraliseringen i Kristineberg.
Aitiks mineralreserver ökade med 12 miljoner ton genom en förbättrad och mer specificerad kostnadsmodell vilket ledde till förändringar i utformningen av dagbrottet. Mineraltillgången minskade dock med 200 miljoner ton. I Garpenberg, där man under många år sett ökningar av både tillgångar och reserver, minskade reserven för första gången på länge med 8,4 miljoner ton, motsvarande åtta procent, på grund av högre ”cut”-off och designändringar. Mineraltillgången ökade marginellt med 0,5 miljoner ton (0,6 procent). I Bolidenområdet minskade mineraltillgångarna något eftersom större kvantiteter omvandlats till reserver samt att nya tillgångar genom prospektering varit begränsade. Totalt bröts 1,6 miljoner ton malm i Boliden-området under 2023. Aitiks totala brytning under 2023 var 41 miljoner ton malm och för Garpenberg 3,1 miljoner ton malm.
– Ökade mineralreserver i Bolidenområdet har adderat motsvarande nära två års produktion, vilket är viktigt för oss. Dessutom fortsätter prospektering att ge goda resultat i Nautanen norr om Aitik där vi arbetar med inriktningen att så småningom säkerställa ett miljötillstånd, säger Stefan Romedahl, direktör affärsområde gruvor på Boliden.
För Kevitsa i Finland har mineralreserven minskat med 19 miljoner (19 procent) medan mineraltillgången ökade med 25 miljoner ton (17 procent). Sammanlagt 9,8 miljoner ton malm bröts under 2023 i Kevitsa. En osäker tillståndssituation kring en dammutbyggnad har gjort att 20 miljoner ton har gått tillbaka från reserv till tillgång.
Taragruvan på Irland har legat i malpåse sedan juli förra året, vilket har gjort att inga nya beräkningar gjorts. Tillgångarna och reserver är samma som föregående år minus en brytning på 1,1 miljoner ton under första halvåret i fjol. Förberedande arbete pågår, inklusive en ny produktionsplan, för en möjlig omstart under 2024.
Källa: Boliden