Komatsu och GM ska i samarbete utveckla en modul för vätgasbränsleceller för Komatsus tipptruck 930E. Tipptrucken har en nominell lastkapacitet på 320 ton. Vätgasbränsleceller är ett utmärkt alternativ för att elektrifiera tillämpningar som vanligtvis drivs av dieselmotorer. Genom att använda vätgas som bränsle kan stora mängder energi lagras ombord på fordonet utan att påverka dess lastkapacitet.
Vi tror att vätgasbränsleceller är bäst lämpade för att leverera nollutsläppsdrivning för dessa krävande tillämpningar, säger Charlie Freese, verkställande direktör för General Motors Global HYDROTEC-verksamhet.
Att hitta nya sätt att driva utrustningen för våra kunder inom gruvdrift och byggkonstruktion är en kritisk del av vårt åtagande att stödja en mer hållbar framtid, säger Dan Funcannon, vice president för teknik och utveckling i Nordamerika hos Komatsu.
Avsikten är att kunna testa den första prototypen om ett par år på Komatsus forsknings- och utvecklingsanläggning. Fordonet kommer att drivas av vätgasbränsleceller på över två megawatt.
Källa: Söderberg & Haak