Boliden, Epiroc och ABB har tillsammans implementerat det första helt batterielektriska trolleysystemet på en 800 meter lång testbana i svenska Kristinebergsgruvan. Det innebär ett steg i rätt riktning för framtidens helt eldrivna gruva.
– Det viktigaste för oss är naturligtvis att tekniken fungerar i vår egen verksamhet, men vi ser också ett mervärde i att tillsammans med våra partners driva teknikutvecklingen så att systemet kan användas i andra gruvor. Vi är stolta över att ha tagit detta koncept till en verklig installation, säger Peter Bergman, General Manager Boliden Area, Boliden.
Systemet bygger på Epirocs batterielektriska Minetruck MT42 SG och ABBs eMine Trolley system. Epiroc har utrustat gruvtrucken med dynamisk laddning och vagnslösningen har försetts med ABBs DC-omvandlare, HES880-växelriktare och AMXE-motorer för att förbättra kraften i systemet. Den elektriska trolleylinjen ger extra assistans till den batterielektriska gruvtrucken på de mest krävande sträckorna uppför rampen med full last, vilket även möjliggör ytterligare räckvidd och batteriregenerering under drift, som i sin tur ökar produktiviteten.
Boliden avser att implementera ett fullskaligt, autonomt elektriskt trolleysystem i Rävlidengruvan, en satellitfyndighet och förlängning av Kristinebergsgruvan. Bolaget har beställt fyra Minetruck MT42 SG Trolley-maskiner från Epiroc. Den totala sträckan kommer att vara fem kilometer på ett djup av 750 meter.
Källa: ABB