Efter 20 år med stigande järnmalmspriser, till stor del drivet av samhällsutvecklingen i Kina, tror nu skrotentreprenören och analytikern Felix Lindberg att prisfesten är över. Han menar att efterfrågan kommer gå mer mot skrot än järnmalm och spår att andelen järnmalm i kinesiska stålverk kommer sjunka från dagens 90 procent till 60 procent. Det beror på att Kina nu byggt upp ett lager av stålvaror i samhället och kommer därför inte att behöva lika mycket jungfrulig järnmalm, enligt Felix Lindberg, företaget Lindbergs.
Anton Löf, oberoende analytiker, instämmer i att peaken i Kina är nådd och att det kommer påverka världsmarknaden. Han ser framför sig ett scenario med två järnmalmsmarknader, en högvärdig till den elektrifierade ståltillverkningen och en konventionell. Gruvor som bryter malm av högre kvalitet kan klara sig bättre i de nya marknadsförhållandena, menar han. Anton Löf tror att det kan ta tid innan skrot slår igenom i kinesisk ståltillverkning.
– Frågan är hur lång stålcirkulationstiden är i Kina. I Västvärlden brukar man räkna på 42 år, min gissning är att den är lite längre i Kina. Gamla bilar säljs till exempel ofta till fattigare provinser, säger han till SVT Nyheter.
Källa: SVT