Louise Gabrielsson, mastersstudent vid Kungliga Tekniska Högskolan och tillförordnad hållberhetschef vid Swecon, har studerat skillnaden i miljöpåverkan mellan nya, begagnade och renoverade reservdelar utifrån en livscykelanalys. Enligt studien framkom skillnader på upp till 75 – 99 procent mellan återbrukande och renoverade axlar jämfört med nytillverkade. Studien har gjorts hos Swecon/Volvo CE och avser axel, motor och transmission till en Volvo L120 hjullastare. Det är en metod som tar hänsyn till påverkan längs hela värdekedjan, från utvinning av råmaterial till påverkan som uppstår vid avfallshantering.
– Till exempel pratar vi ofta om stål, då materialet har stor påverkan av koldioxidutsläpp, men tittar vi på aspekter som toxicitet så får andra material som koppar, som finns i mindre andel i produkterna, en större relativ påverkan enligt studien, säger Louise Gabrielsson. Hon slår fast att påverkan från renovering och återbruk är mycket liten och att det utifrån ett livscykelperspektiv är bäst att återbruka och renovera mera.
Källa: Swecon